Roberto Collina
Een wereldberoemd familiemerk dat begon in een kleine breiwerkplaats met bijbehorende school, geleid door de familie Collina, waar innovatieve machines werden gebruikt om de eerste truien voor de Duitse en Noord-Europese markt te maken kort na de Tweede Wereldoorlog. De kleine werkplaats werd al snel het harmonieuze centrum van een gebied dat zijn productie-roeping veranderde om het hart van het Italiaanse breiwerksysteem te worden.
Te midden van technologische innovaties en creatieve wendingen die het bedrijf ertoe brachten om te werken aan opdrachten voor belangrijke Italiaanse modehuizen, besloot de jonge Roberto Collina, de zoon van de oprichters, begin jaren 80 zijn naam te lenen aan een capsulecollectie van 33 herentruien die werden gepresenteerd op Pitti Uomo. Dit was het officiële debuut van het bedrijf in de internationale modewereld. Vanaf dat moment werd het succes van dit merk, dat hedendaagse artistieke ideeën met authentiek erfgoed belichaamt, geconsolideerd en veranderde het in een pret à porter-merk dat zich richtte op kwaliteit, schoonheid en continu onderzoek.
De ethiek van het bedrijf is geboren uit Italiaanse ambachtelijke productie, die altijd het symbool is geweest van het productieproces, niet alleen door Italiaanse materialen te kopen en te gebruiken, maar ook door nieuwe generaties te scouten om harmonieuze continuïteit en een overdracht van idealen te creëren. Een bedrijf dat het verleden respecteert – en niet alleen het eigen – tot het punt dat het een historisch archief van unieke kledingstukken heeft gecreëerd en georganiseerd, zodat het een eeuwig erfgoed kan bewaren en doorgeven – en dat ook naar de toekomst kijkt, dankzij de volledige digitalisering van elk aspect. Het doel voor de nabije toekomst is om door te gaan met het consolideren van de kernactiviteiten op de internationale markt, volgend op de overzeese roeping die het bedrijf in staat heeft gesteld om 60% van zijn omzet buiten de grenzen van Italië te behalen. De collecties van Roberto Collina worden gedistribueerd in geselecteerde wereldberoemde multi-brand stores. Zware investeringen in communicatie en in gediversifieerde projecten die gericht zijn op het verzorgen van menselijk kapitaal en het opbouwen van een solide productidentiteit zijn de kenmerken van de toekomst van Roberto Collina.